Як
зацікавити учнів своїм предметом чи новою темою? Просто розповісти їм про
важливість навчання та здобуття знань? Це більше не працює. Сучасні діти
губляться серед оточуючого їх інформаційного шуму, тому якщо розказані вчителем
факти одразу не зачепили, вони автоматично потрапляють до категорії нецікавих.
Виникає
питання: як треба вести урок, аби не просто привернути увагу дітей, а ще й
стимулювати їх до подальшого поглиблення знань? І тут на допомогу може прийти
неординарний метод навчання: сторітелінг.
Сторітелінг
(storytelling)
– це мистецтво розповідати історії з метою навчання, керування шляхом донесення
змісту повідомлення за допомогою спеціальної методики.
Чому
сторітелінг — ефективний прийом?
Усі
люди полюбляють слухати цікаві історії, а що це означає? Правильно побудувавши
розповідь, можна зачепити не розум і логіку, а саме емоції. Викликавши у
слухача потрібні переживання, можна вивести його на певні висновки, а потім –
підштовхнути до потрібних вчинків. Такі властивості методики високо оцінили не
тільки керівники компаній, а й маркетологи, журналісти, редактори і педагоги.
Сторітелінг
як формат навчання у школі має величезну практичну користь:
·
легке
засвоєння матеріалу
·
розвиток
уяви
·
подолання
страху публічного виступу
·
налагодження
стосунків з іншими учнями
·
самопізнання.
Тож
не дивно, що з кожним роком він стає всі більш популярним.
Види та особливості сторітелінгу
Сторітелінг
може бути пасивним і активним. У
першому випадку за створення історії та її розповідь відповідає вчитель, у
другому – йому допомагають учні. Вибір одного чи іншого варіанту залежить від
уроку, теми заняття, а також від особистих побажань педагога.
Так,
пасивний сторітелінг оптимально підходить для початку вивчення нової теми.
У формі розповіді можна подати нові правила, теорії, закони тощо. А от активний
– чудовий варіант для закріплення знань. Учні будуть створювати історії
самостійно, а задача вчителя – направляти їх вірним шляхом.
Як вчителю
створити свою історію?
Варто
розуміти, що далеко не кожна розповідь є історією. Щоб її створити, вам
потрібно чітко знати тему, розробити сюжет, вигадати непересічного героя,
додати трохи цікавих подій та вивести правильні висновки.
В цілому алгоритм
дій буде наступним:
1.
Визначення
теми та мети уроку – від цього залежить вибір сюжету історії.
2.
Розробка
детального сюжету та основних подій оповіді.
3.
Вибір
головного героя – подумайте над його іменем, характером, зовнішністю тощо.
4.
Вигадка
інтриги (чим більш несподіваною вона буде, тим краще!). На цьому етапі вже
можна складати перший варіант історії.
5.
Прочитайте
готовий варіант та додайте метафори.
Історія
може бути вигаданою від початку і до кінця, але також можна використовувати
цілком реальні події. Так буде навіть краще, адже випадки з життя завжди
викликають величезну цікавість. Зверніть увагу: розповідь має бути емоційною та
динамічною, події мають йти одна за одною.
Варіанти сюжетів
Існує
п’ять основних сюжетів сторітелінгу, які можна використовувати, змінюючи
основну лінію згідно з вашими потребами.
1.Класичний
Структура: головний герой – ціль – перепони на шляху до цілі – подолання проблеми – результат. Підходить для мотивації, пояснення процесів або явищ, вибору шляхів розв’язання певних проблем чи задач.
Структура: головний герой – ціль – перепони на шляху до цілі – подолання проблеми – результат. Підходить для мотивації, пояснення процесів або явищ, вибору шляхів розв’язання певних проблем чи задач.
2. Боротьба з
монстром
Структура: Головний герой – ціль – зустріч з дуже сильним монстром – боротьба та перемога – досягнення цілі. Підходить як мотивація для навчання.
Структура: Головний герой – ціль – зустріч з дуже сильним монстром – боротьба та перемога – досягнення цілі. Підходить як мотивація для навчання.
3. Історія
Попелюшки
Структура: герой – незвична ситуація – поява проблем (або ворогів) – втручання чарівного помічника – щасливе вирішення ситуації. Підходить для мотиваційних промов, пояснення або порівняння процесів та явищ, опису еволюційних змін в певних сферах життя, вибору виду вирішення задач.
Структура: герой – незвична ситуація – поява проблем (або ворогів) – втручання чарівного помічника – щасливе вирішення ситуації. Підходить для мотиваційних промов, пояснення або порівняння процесів та явищ, опису еволюційних змін в певних сферах життя, вибору виду вирішення задач.
4. День байбака
Структура: герой – ціль – дії героя та повернення до початкової точки – вибір правильної стратегії дій – досягнення мети. Підходить для проведення роботи над помилками.
Структура: герой – ціль – дії героя та повернення до початкової точки – вибір правильної стратегії дій – досягнення мети. Підходить для проведення роботи над помилками.
5. Квест
Структура: герой – ціль – зміна кількох локацій та вирішення в кожній з них певних задач – почергове досягнення міні-результатів – тріумф. Підходить для моделювання проблемних ситуацій, вирішення аналітичних задач, закріплення набутих навичок та вмінь.
Структура: герой – ціль – зміна кількох локацій та вирішення в кожній з них певних задач – почергове досягнення міні-результатів – тріумф. Підходить для моделювання проблемних ситуацій, вирішення аналітичних задач, закріплення набутих навичок та вмінь.
Використання сторітелінгу на уроках
Для
прикладу візьмемо урок фізики, тема «Гравітаційна взаємодія. Закон всесвітнього
тяжіння». Сторітелінг у цьому випадку можна використати і під час вивчення
нової теми, і для закріплення матеріалу. Вчитель може скласти розповідь про те,
як Ісаак Ньютон відкрив закон всесвітнього тяжіння.
Приклад
історії:
На
схилі років сер Ісаак Ньютон розповів, як саме йому вдалося відкрити закон
всесвітнього тяжіння. Так, у цій історії знайшлося місце яблуку. Ні, воно не
падало великому вченому на голову.
Ньютон
вже не перший рік працював над законами руху та розмірковував над тим, що
твердження про існування окремо земної та небесної гравітації, можливо, є не
самим правильним варіантом. Але що тоді правильно та як представити свої
міркування у вигляді формул? Відповіді у Ньютона не було аж до того самого дня,
коли у його життя втрутився його величність випадок.
Заходячи
якось ввечері до батьківського саду, Ісаак Ньютон навіть не здогадувався, чим
завершиться ця прогулянка. Навіть розглядаючи місяць, який з’явився на небі
задовго до приходу ночі, він не думав про особливості гравітації. Але коли
поруч з ним впало красиве соковите яблуко, все стало зрозуміло. Ньютон зробив
цілком правильне припущення, що, можливо, це одна й тама сама сила змушує
яблуко падати на землю, а Місяць – залишатися на орбіті.
Ці
висновки були революційними. Саме тоді було покладено край розділенню Землі та
Всесвіту.
Джерело інформації: Журнал «На Урок»
Немає коментарів:
Дописати коментар